Psycho Diagnostiek
In veel gevallen stellen ouders zicht de vraag 'Wat is er nodig of wat kunnen we doen om de moeilijkheden die wij of ons kind ervaren te verminderen?'. Therapie of ouderbegeleiding kan in zo'n geval een antwoord bieden.
Deze vragen gaan echter regelmatig gepaard met vragen zoals 'hoe komt het nu dat we deze moeilijkheden ervaren?' of 'zou er toch geen sprake zijn van een bepaalde problematiek zoals bv. ADHD?'. Om een antwoord te kunnen bieden op deze vragen is psychodiagnostiek vaak aangewezen.
Bij de start van een therapeutisch traject zal er in de verkennende fase altijd een beperkte vorm van diagnostiek plaatsvinden zoals interview met de ouders en/of een belevingsonderzoek. Dit dient als aanknopingspunt voor de verdere begeleiding. Soms is deze beperkte vorm van diagnostiek onvoldoende en is er uitgebreide diagnostiek in de vorm van vragenlijsten, klasobservaties of testing aangewezen.
Psychodiagnostiek kan plaatsvinden op vraag van de ouders, maar ook op doorverwijzing van school of van derden. Bij diagnostiek wordt er eveneens gestart met een intakegesprek waarin we de diagnostische vragen en ontwikkelingsgeschiedenis bespreken.
De duur van een onderzoek is afhankelijk van het kind en van de problematiek. Er wordt steeds afgerond met een bespreking van de resultaten.
​
​